Šovasar ar RDKSD finansiālo atbalstu īstenojām brīvā laika aktivitāšu projektu “Saikne”, kura ietvaros norisinājās sešas nodarbības. Tajās tika īstenotas aktivitātes, kuras savstarpēji saliedēja un pozitīvi izaicināja jauniešus, kā arī radīja brīvu, nepiespiestu vidi, kurā jauniešiem bija iespēja vienam ar otru dalīties. Šajā projektā lielu uzsvaru likām tieši uz “jaunietis-jaunietim” pieeju – katrā nodarbībā, ar pieredzējušu vadītāju atbalstu, jaunieši dalījās ar savām prasmēm un vadīja aktivitātes citiem jauniešiem. Nodarbībās veidojām saikni četros dažādos līmeņos – ar dabu, ar sevi (fiziski un mentāli), ar radošumu un ar kopienu.
Saikne ar dabu
Kā pirmo nodarbību īstenojām saulgriežu pārgājienu. Dienu sākām tiekoties Rīgas centrā, kur sagaidījām pārgājiena dalībniekus, lai kopā dotos uz Trīsciemu. Galamērķī jaunieši tika sadalīti pāros, un katram pārim tika iedalīti jautājumi, kurus apspriest pārgājiena pirmā posmalaikā. Nonākot līdz iecerētajai vietai, tika izveidots iepazīšanās aplis, kurā dalībnieki tika iepazīstināti ar projektu un tā aktivitātēm, kā arī dalībnieki ar dažādu neformālo metožu palīdzību iepazinās viens ar otru. Turpinājumā dalībnieki tika aicināti doties mazā pārgājienā, kura laikā jauniete Laura Laine dalījās savās zināšanās par pārgājiena laikā sastaptajiem ārstniecības augiem, to pozitīvajām īpašībām un iespējām tos izmantot uzturā. Ierodoties atpakaļ nometnes vietā, jauniešus sagaidīja pusdienu pikniks, kura laikā turpinājām sarunas par dabu, augiem un to nozīmību mūsu dzīvēs. Pēc pusdienu pauzes dalībnieki pāros izmēģināja apzināto pastaigu un tad jau devāmies ievākt augus, lai izveidotu savu saulgriežu vainagu. Pēc vainagu pīšanas jaunieši dalījās savās sajūtās par piedzīvoto un atzina, ka ir iemācījušies daudz jauna par dažādiem augiem, kā arī jutās labi pavadījuši laiku dabā kopā ar citiem interesantiem jauniešiem, neizmantojot viedierīces. Noslēgumā sekoja mazs pārgājiens ar neformālām sarunām līdz autobusa pieturai, kurā pavadījām jauniešus atpakaļ uz Rīgas centru.
Saikne ar sevi
Šajā tēmā īstenojām divas nodarbības ar mērķi jauniešiem sniegt rīkus un metodes, ar kuru palīdzību viņi atjaunotu un stiprinātu saikni ar savu ķermeni, prātu, emocijām, sajūtām.
Kā pirmā norisinājās jogas nodarbība, kuru vadīja jogas instruktore Annija Vēvere. Nodarbību sākām ar informāciju par projektu un tā aktivitātēm, kā arī ar to, kāda būs pasākuma norise. Turpinājām ar mazu uzdevumu, kurā bija jāpieraksta piecas savas tā brīža emocijas/sajūtas, kā arī padalījāmies ar tām, iepazīstoties viens ar otru. Pēcāk Annija iepazīstināja ar sevi un savu līdzšinējo pieredzi, kā arī padalījās savās zināšanās par jogas vēsturi un filozofiju. Pēc brīža jau sākām praktisko daļu, kurā jaunieši kopā ar Anniju izmēģināja vairākas metodes – vizualizācijas metodi, elpošanas tehnikas, jogas asanas (pozas) un meditāciju. Par katru metodi Annija stāstīja padziļināti – kā pareizi tās īstenot, kā tās ietekmē ķermeni un prātu. Noslēgumā jaunieši tika aicināti vēlreiz sajust savas sajūtas un emocijas nu jau pēc nodarbības, uzrakstot 5 atslēgas vārdus uz tās pašas lapas, pēcāk padaloties ar pārējiem dalībniekiem pēc vēlēšanās. Jaunieši atzina, ka pēc prakstiskās daļas jutās daudz mierīgāki un stabilāki, daudzi minēja, ka beidzot bija izdevies apkulusināt steidzīgās domas. Pēc nodarbības jauniešus gaidīja uzkodas, un jaunieši neformālā gaisotnē turpināja dalīties sajūtās par pieredzēto.
Kā otrā nodarbība šajā tēmā bija mākslas terapija, kuru vadīja māklas terapeite Ilze Plūme. Nodarbība tika sākta ar iepazīšanās apli neformālā gaisotnē – lai iepazītos tuvāk tika izmantotas mākslinieciskas asociatīvās kārtis, ar kuru palīdzību jaunieši dalījās savās tā brīža sajūtās un gaidās par nodarbību. Pēc iepazīšanās Ilze iepazīstināja dalībniekus ar sevi un mākslas terapiju kā iespēju mentālam atbalstam. Tam sekoja pirmais praktiskais uzdevums, kurā katram dalībniekam, izmantojot tikai vienu salveti, bija jāizveido figuriņa/lellīte, kuru pēc tam katrs raksturoja. Pēc tam katrs varēja savu lellīti apdarināt/uzlabot ar alumīnija folijas palīdzību un vēlreiz dalīties savās sajūtās par to. Turpinājumā gleznojām uz kanvām, un katram dalībniekam uz kanvas bija jāattēlo savs spēks un resursi.
Gleznošanas nolūks nebija uzgleznot kaut ko skaistu, bet gan drīzāk ļauties iekšējām sajūtām un emocijām, attēlojot tās uz audekla, tādējādi veicinot apzinātību un saikni ar sevi mentāli. Pēc darbu pabeigšanas dalībnieki vēlreiz izvēlējās kādu asociatīvo kārti un dalījās ar padarīto, kā arī ar sajūtām, kādas radās procesa laikā.
Saikne ar radošumu
Arī šajā tematiskajā blokā apskatījām divus veidus, kā attīstīt saikni ar radošumu. Pirmā nodarbība bija Makramē meistarklase, kurā savās zināšanās dalījās jauniete Laura Laine. Nodarbību sākām ar neformālu iepazīšanos. Pēc tam Laura prezentēja fotogrāfijas un pašas darinātus makramē mākslas piemērus, kā arī izstāstīja par dažādām makramē tehnikām un to izmantojumu. Pēc teorētiskās daļas jaunieši apguva mezglošanas pamatprincipus, kā arī izvēlējās – gatavot aproci vai tīklīņu, kurā iekarināt podiņus ar augiem. Lielāko meistarklases daļu jaunieši pavadīja mezglojot un savstarpēji sadarbojoties, skaidrojot un demonstrējot viens otram mezglus un tehnikas, ja bija kādas neskaidrības vai neizdošanās. Nodarbību noslēdzām ar apli, kurā dalībnieki dalījās savās sajūtās un iegūtajās atziņās.
Otra radošā nodarbība bija batikošanas meistarklase, kurā savās zināšanās dalījās jauniete Ilva. Nodarbību sākām ar iepazīšanos un ķērāmies pie teorētiskās daļas. Ilva dalījās ar jauniešiem par divām batikošanas tehnikām, kuras var izmantot, pēcāk šīs metodes arī izmēģināja, lai saprastu, kā tas strādā praktiski. Tad dalībnieki ķērās klāt pie radošā procesa – sagatavoja krāsas, sagatavoja audumu un radīja savu unikālo rakstu. (Pirms nodarbības jaunieši tika aicināti ņemt līdzi apģērbu vai citu audumu, kuriem vēlētos dot “otro dzīvi”) Tā kā krāsas iedarbībai uz audumu ir nepieciešams ilgāks laiks, nekā paredzēts nodarbībā, tad batikotie audumi tika ievietoti maisos un Ilva novadīja instruktāžu, kā rīkoties ar tiem mājās, kā tos pareizi skalot un apstrādāt, lai tie kalpotu ilgāk. Tad sekoja kafijas pauze, pēc kuras jaunieši tika iepazīstināti ar svarīgu informāciju arī par dažādām citām auduma apstrādes iespējām un upcycling teoriju, kas veicina ilgtspējību, samazinot tekstilatkritumu radīto slogu dabai, un kalpo kā draudzīgāka alternatīva ātrajai modei. Nodarbības beigās katram dalībniekam bija iespēja dalīties savās sajūtās par piedzīvoto nodarbībā.
Saikne ar kopienu
Pašās augusta beigās norisinājās projekta noslēdzošā nodarbība “Piedzīvojums pilsētā”. Nodarbības satura veidošanā kopā iesaistījās 5 jaunietes. Nodarbības dienā dalībnieki pulcējās Js BaMbuss. Sākām ar komandu sadalīšanu, savstarpējo iepazīšanos, komandas nosaukuma un moto izveidošanu, kuru pēc tam katra komanda prezentēja pārējām komandām. Tad jaunieši tika iepazīstināti ar aktivitātes noteikumiem, un visām komandām tika iedalīti QR kodi, caur kuriem ar lietotnes palīdzību komanda varēja uzsākt piedzīvojumu pilsētā. Piedzīvojuma maršruts veda jauniešus cauri dažādām Rīgas daļām – Centrs, Āgenskalns, Maskavas forštate, VEF apkārtne. Lai atminētu mīklainās norādes un izpildītu uzdevumus, jauniešiem bija jāizmanto ajautība un radošums, jāsadarbojas komandā, aktīvi jākustas un jāiepazīstas ar dažādām ēkām, vietām un objektiem, kas ir vēsturē un kultūrā nozīmīgi pilsētas vides elementi. Pēc maršruta pabeigšanas dalībnieki tika aicināti satikties Baznīcas ielas Ezītī miglā, kur notika svinīgs nodarbības un arī visa projekta noslēgums ar uzkodām un ātrāko un atjautīgāko komandu apbalvošana.
Esam priecīgi par paveikto un nevaram sagaidīt tikšanos ar foršiem un interesantiem jauniešiem pasākumos drīzumā!
Projekta aktivitātes organizēja Baltijas Reģionālais fonds un Js BaMbuss jaunieši. Projektu finansiāli atbalsta Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments.